FOR A CLEAN, PROGRESSIVE & CARING SELANGOR

TOGETHER WE CAN DO IT .....

Tuesday, August 5, 2008

PERMATANG PAUH : "REFERENDUM" ORANG MELAYU

Akhirnya segala tanda tanya terjawab. Datin Seri Wan Azizah akan berundur. Dato’ Seri Anwar Ibrahim akan bertanding di Permatang Pauh.

Bagi kebanyakan rakyat Malaysia, pilihanraya kecil yang akan menyusul adalah lebih dari hanya satu pertandingan di Permatang Pauh tetapi keputusannya akan menjawab beberapa persoalan.

Adakah Anwar masih mempunyai tarikan? Adakah BN telah pulih dari kekalahan teruk 8 Mac yang lalu? Adakah orang Melayu yang akan kali ini bersama-sama gelombang yang mengenepikan BN di lima negeri? Pada saya soalan terakhir adalah yang paling penting.

Memang tidak dinafikan, kemenangan Pakatan di Pulau Pinang, Perak dan Selangor adalah hasil dari sokongan pengundi bukan Melayu. Kerajaan yang baru di negeri-negeri itu “dipaksa ke atas orang-orang Melayu oleh pengundi-pengundi bukan Melayu”. UMNO masih dapat mempertahankan kebanyakan kerusi-kerusi mereka. Di kawasan “Malay belt” Selangor seperti di Tg. Karang dan Sabak Bernam, undi BN dilaporkan bertambah.

Tetapi setelah hampir lima bulan selepas pilihanraya, adakah orang Melayu sudah dapat merasakan kelebihan di bawah kerajaan-kerajaan yang baru. Atau adakah orang Melayu merasakan nasib mereka lebih baik ketika di bawah BN?

Pada saya semua ini akan terjawab di Permatang Pauh yang merupakan kawasan Melayu . Anwar mungkin akan menang tetapi majoriti kemenangan akan menjadi kayu pengukur sama ada orang Melayu berpuas hati dengan pentadbiran Pakatan. Bukan sahaja Pakatan pimpinan DAP di Pulau Pinang tetapi Pakatan di Perak dan Selangor.

Jika Anwar dapat menambah atau mengekalkan majoriti atau mendapat 50% dari majoriti Wan Azizah maka orang Melayu bolehlah dikira merasa selesa di bawah Pakatan. Tetapi kekalahan Anwar atau kemenangan dengan majoriti tipis bermakna banyak yang perlu dilakukan sebelum Pakatan Rakyat mendapat sokongan yang penuh dari orang Melayu.

Isu-isu kuil Rimba Jaya, Dasar Ekonomi Baru dan keris Hishamuddin Tun Hussein merupakan di antara isu-isu utama di kalangan masyarakat bukan Melayu pada pilihanraya umum bulan Mac yang baru lalu. Rata-rata orang bukan Melayu berpuas-hati dengan pentadbiran Pakatan yang baru. Tetapi tanpa sebarang isu-isu utama masyarakat Melayu, susah hendak dibaca dengan tepat sama ada orang-orang Melayu berpuas-hati atau tidak.

Jika ditanya penyokong-penyokong Pakatan, mereka berkata ya. Tetapi jika dibaca akhbar-akhbar milik BN atau ditonton saluran-saluran TV, seoalah–olah orang Melayu merasakan diri mereka sebagai rakyat kelas kedua.

Sebagai seorang pembuat dasar dan rakan-rakan lain di dalam pentadbiran negeri Selangor, kami amat memerlukan maklumbalas yang sebenarnya dari orang-orang Melayu. Jika ada yang kurang, kami akan cuba lengkapkan. Jika ada yang singkat, kami akan cuba labuhkan.

Maka di atas dasar itu, saya berharap pengundi di Permatang Pauh akan mengundi dengan bijak. Pada saya ianya bukannya pertandingan di antara Anwar dan pencabarnya. Atau Pakatan dan BN. Tetapi ianya satu “referendum”. Mengukur tahap kepuasan-hati orang Melayu.

Kita semua mahu Anwar menang. Kita tidak mahu Anwar kalah. Tetapi kita juga tidak mahu merasa selesa walhal orang Melayu tidak bersama kita. Oleh itu, kepada orang Melayu di Permatang Pauh, jadilah pengundi yang bijak. Hantarkanlah mesej anda kepada kami!

4 Ogos 2008

No comments: