FOR A CLEAN, PROGRESSIVE & CARING SELANGOR

TOGETHER WE CAN DO IT .....

Wednesday, September 10, 2008

Isu Kubur Taman Bukit Permai 2 Menjadi Rumit Dengan Campurtangan Orang Luar

Penglibatan YB Tan Kok Wai, Ahli Parlimen Cheras di dalam dialog membincang cadangan pembinaan tanah perkuburan Islam di Ampang telah menaikkan kemarahan umat Islam.

Dialog yang diadakan pada 6 September lepas telah dianjurkan oleh ADUN Teratai, YB Jenice Lee Ying Ha, dan bertujuan untuk mendengar pandangan penduduk tentang cadangan tersebut.

YB Tan telah dijemput oleh YB Jenice untuk mempengerusikan majlis dialog dan tindakan ini telah dibantah oleh penduduk yang menyokong pembinaan kubur kerana YB Tan adalah orang luar. YB Tan pula berkata beliau hadir kerana mahu menegakkan keadilan.

Saya telah hadir pagi itu di atas arahan MB semasa mesyuarat Majlis Tindakan Ekonomi Negeri (MTES) dan terkejut kerana seorang ahli Parlimen dari Kuala Lumpur hadir untuk mempengerusikan dialog membincangkan isu negeri Selangor! Betul, beliau mahu menegakkan keadilan tetapi adakah negeri Selangor terlalu kekurangan orang-orang yang boleh menegakkan keadilan sehingga terpaksa memanggil orang luar?

Kehadiran YB Tan ini telah disalahtafsir oleh yang mereka menyokong pembinaan kubur dan isu ini telah bertukar menjadi isu perkauman. Melayu lawan Cina.

Keadaan pagi itu menjadi begitu tegang sehingga pihak Polis telah mengarahkan dialog itu diberhentikan pada lebih kurang jam 11.00 pagi.

Hari ini mesyuarat Exco telah memutuskan supaya projek kubur ini diteruskan dengan syarat ianya mempunyai jalan masuk yang berasingan dan terlindung dari kawasan perumahan, mempunyai “buffer zone”. Tetapi sekiranya sentimen perkauman dibiarkan membara, walau apapun disediakan untuk memastikan kepentingan penduduk tempatan terpelihara, tiada persetujuan akan dapat dicapai.

No comments: