FOR A CLEAN, PROGRESSIVE & CARING SELANGOR

TOGETHER WE CAN DO IT .....

Tuesday, October 14, 2008

CADANGAN ALTERNATIF PROJEK BUKIT BOTAK DITERIMA

Kerajaan Negeri Selangor telah menerima satu cadangan bagi menyelamatkan projek Bukit Botak di Selayang.

Sebelum ini Perbadanan Kemajuan Negeri Selangor atau PKNS telah membuat keputusan untuk memberhentikan projek tersebut yang mereka ambil alih dari sebuah syarikat swasta, Delpuri Sdn. Bhd.

PKNS akan kerugian RM140 juta jika meneruskan projek ini kerana mereka akan terpaksa membina dan menjual rumah kepada penduduk dengan harga di antara RM45,000 hingga RM80,000 walaupun kos pembinaannya adalah hampir RM180,000 sebuah.

Di bawah kerajaan yang terdahulu, Delpuri telah diberikan sekeping tanah seluas lebih kurang 25 ekar untuk dibangunkan bagi menampung subsidi untuk menjual rumah-rumah itu di bawah harga pasaran kepada penduduk setinggan di situ. Menurut perjanjian, penduduk akan diperuntukan sebuah rumah berkembar (semi-detached) untuk dibeli.

Walau bagaimanapun apabila PKNS mengambil alih projek tersebut kerana ianya mengalami kelewatan dan hampir terbengkalai, PKNS tidak mendapat tanah yang telah diberikan kepada Delpuri. Oleh itu PKNS akan mengalami kerugian.

Tidak ada perjanjian yang dibuat oleh kerajaan negeri yang lama bagi membolehkan tanah 25 ekar itu dirampas jika Delpuri tidak lagi terlibat membangunkan seluruh projek tersebut.

Oleh itu, setelah mengambil kira bebanan yang akan ditanggung oleh PKNS, YAB Menteri Besar Selangor telah mengambil keputusan agar PKNS tidak meneruskan projek itu.

Walau bagaimanapun, penduduk akan tetap mendapat lot-lot tanah mereka malah hampir dua pertiga lot-lot tanah yang telah dikeluarkan hakmilik.

Sehubungan itu, cadangan telah diterima di mana penduduk menyerahkan semula tanah mereka dan kawasan Bukit Botak dibangunkan dengan pembangunan perumahan bercampur-campur.

Penduduk yang menyerahkan tanah mereka akan berpeluang membeli pangsapuri kos sederhana seluas 850 hingga 1,200 kaki persegi dengan harga subsidi. Rumah kos rendah selalunya mempunyai keluasan lebih kurang 600 kaki persegi.

Subsidi ini akan diperolehi dari membangunkan seluruh kawasan Bukit Botak dengan membina rumah-rumah teres, berkembar dan pangsapuri-pangsapuri.

Menurut cadangan ini, keuntungan juga akan diperolehi oleh kerajaan negeri dari projek ini.

Cadangan ini juga dapat menyelesaikan aduan penduduk yang nama-nama mereka tercicir dari bancian setinggan yang dilakukan sebelum ini. Dengan membina pangsapuri dan bukan rumah berkembar untuk penduduk, lebih ramai penduduk setinggan yang asal akan dapat kembali menetap di Bukit Botak.

Kerajaan negeri akan membuat keputusan tentang cadangan ini setelah mengkaji semua aspek dengan teliti agar pengalaman projek terbengkalai tidak akan berulang.

Iskandar Abdul Samad
14 Oktober 2008

No comments: