FOR A CLEAN, PROGRESSIVE & CARING SELANGOR

TOGETHER WE CAN DO IT .....

Monday, October 6, 2008

Sejauh manakah perbezaan pendapat dibolehkan di dalam kerajaan?

Sejauh manakah perbezaan pendapat dibolehkan di dalam kerajaan?

Persoalan ini berlegar-legar di kepala saya sejak saya mempertikaikan secara terbuka tindakan YB Ronnie Liew, Exco Kerajaan Tempatan & Penyelidikan Negeri Selangor, menggantung TYDP MPAJ, Abdul Hamid Hussain dari tugas setelah dia dikatakan mengarahkan perobohan sebuah kuil Hindu di Ampang Tasik.

Perbezaan pasti akan berlaku walaupun kerajaan yang memerintah itu terdiri dari sebuah parti. Maka sudah tentu wajib berlaku jika ia sebuah kerajaan campuran seperti di Selangor. Setiap parti sudah tentu mempunyai prinsip, dasar, penekanan dan sejarah yang berlainan.

Selepas pilihanraya umum 8 Mac, UMNO telah dipersalahkan oleh parti-parti komponen BN yang lain kerana terlalu mendominasi pakatan itu. UMNO seolah-olah tidak memberi peluang untuk berperanan kepada parti-parti seperti MCA dan MIC yang dikatakan bagaikan “lembu dicucuk hidung”. Mereka terpaksa menjadi “yes man”.

Orang Cina menolak MCA kerana ia tidak berani untuk bercakap untuk kepentingan orang Cina di dalam kerajaan. MIC juga ditolak kerana gagal menyuarakan hak orang India.

Walaupun isu yang saya bangkitkan bukan isu yang melibatkan kaum tetapi persoalan integriti dan moral pegawai-pegawai kerajaan, perbezaan pendapat yang berlaku telah menunjukkan kepada rakyat bahawa Pakatan Rakyat yang memerintah Selangor memberi seluas-luas ruang kepada parti-parti di dalamnya untuk menyatakan pendirian masing-masing. Kecualilah saya digantung atau dipecat selepas ini!

Ia menunjukkan bahawa Pakatan Rakyat bukan BN yang didominasi oleh sebuah parti dan meminggirkan parti-parti yang lain.

Tetapi perlukah perbezaan ini dizahirkan atau diketahui umum? Kenapa tidak hanya dihadkan kepada bilik-bilik mesyuarat? Saya berpendapat, sekali-sekala, perbezaan ini perlu dizahirkan. Sekurang-kurangnya ia dapat menunjukkan bahawa parti-parti komponen sentiasa peka dan tidak dituduh sebagai hanya rakan kongsi yang tidak berperanan.

Ia dapat memperkuatkan parti-parti komponen dan tidak mengalami nasib yang sama seperti MCA dan MIC yang sedang berada di dalam “ICU”.

Inilah kali pertama sejak penubuhan kerajaan Pakatan Rakyat di Selangor, berlaku perbezaan pendapat secara terbuka di kalangan Exco-Exco. Saya yakin ianya akan memperkuatkan pakatan ini kerana ianya adalah satu proses faham memahami di antara satu sama lain. Berkawan semasa memerintah berbeza dari berkawan semasa membangkang.

6 Oktober 2008

No comments: